äppelkaka

När jag plocka igenom en av mina högar hitta jag på tidningen från svärmor med receptet på äppelkakan vi gjorde förra helgen. Hade ju lovat er det så här kommer receptet.

Brunnens äppelkaka

125gr smör
1½dl strösocker
1 ägg
1 3/4dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Fyllning
2 syrliga äpplen
1-2msk kanel
2 tsk vaniljsocker
Garnering
kanel
pärlsocker

Smält smöret och blanda det sockret. Tillsätt ägget under omrörning. Blanda vetemjöl med bakpulver och tillsätt det. Rör tills det blir en slät smet.
Fyllning: Skala och dela äpplena i små tärningar och sprid ut dom i bottten på på en rund, smord form med löstagbara kanter. Strö över kanel och vanlijsocker.
Häll smeten över äpplena i formen. Pudra lätt med kanel över ytan och strö över pärlsocker.
Grädda i nedre delen av ugnen i 30 min. Severa gärna med vaniljglass och vanlijsås eller-visp.



BIld och recept från Hemmets veckotidning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0