Kålpudding

Japp det blev kålpudding till middag =) Lika gott som vanligt så jag tänkte att ni kanske också vill prova ;)

Så här kommer receptet för 4 portioner;

800g vitkål ( jag tycker att det är lite mycket så idag hade vi ca 550 g )
2 gula lökar
400g nötfärs, (max 10 % om du vaktar vikten ;)
1 burk krossade tomater
1 tsk salt
1 krm vit eller svart peppar
1 tsk timjan
½ dl hackad persilja ( funkar utan )

Sätt ugnen på 225 grader. Skölj och strimla vitkålen. Skala och skiva löken. Förväll kål och lök i lättsaltat vatten i en kastrull på ganska svag värme 5-8 min. Häll av kokvattnet. Blanda färsen med tomaterna, salt, och kryddor och persilja. Varva sedan kål och lök med färsen i en ugnsäker form, översta lagret ska vara kål. Täck formen med aluminiumfolié och grädda puddingen i ugnen till kålen blivit mjuk och färsen kokt, ca 30 min. Ta av folién och höj ugnsvärmen till 250 grader. Låt rätten stå i ugnen tills ytan får färg, ca 10 min. Servera med inlagd gurka, kokt potatis och lingon.

Om du räknar points så är det 3,5 points i kålpuddingen, räkna extra för tillbehören.


Bild och recept från Viktväktarnas kokbok; Familjekokboken.

Kommentarer
Postat av: Amlon

Åh, nu blev jag sugen! :)

2009-02-04 @ 12:56:18
URL: http://amlon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0