Pizzadax!

Ja nu har det bakat pizza här hemma! Receptet jag har, har jag skrivit av ur en tidningen redan när mina stora barn va små. Länge sen allstå men forfarande en favorit. Det är lite olja i degen, tror att det gör att den är väldigt lätt att kavla ut. Den italienska tomatröran som man lägger på innan fyllningen är bara för god.

PIZZA

DEG
25 g jäst (2 tsk torrjäst)
2 dl ljumet vatten
1 msk olja
½ tsk salt
4½-5 dl vetemjöl

Rör ut jästen i vattnet (om du inte använder torrjäst, läs då på förpackningen).
Tillsätt olja, salt och mjöl så att det inte blir en allt för fast deg.
Låt stå övertäckt att jäsa ½-1 timme.
Arbeta degen på mjölat bakbord
Dela den i fyra delar och kavla ut varje del i tunna runda eller en enda rektangulär kaka, lika stor som plåten.

ITALENSK TOMATRÖRA
1 gul lök
1 msk margarin
1 msk olja ( helst oliv)
2 msk tomatpuré
1 burk krossad tomater
1 tsk salt
1 tsk socker
1 krossad vitlöksklyfta
1 tsk oregano eller
½ tsk basilika + ½ tsk oregano

Fräs den finhackade löken mjuk utan att den får färg i smör och olja. Rör ner tomatpurén och tomatkross, låt det koka upp och krydda, men vänta med oregano. Låt tomatsåsen småkoka utan lock, tills det blir en ganska fast jämn röra. Krydda med oregano.

Grädda 225-250 grader i 10-20 min.

  

Kommentarer
Postat av: Junitjej [Vinn en anteckningsbok!]

Så gott med pizza!



Det skulle vara roligt om du vill delta i min tävling:

http://junitjejen.se/2008/october/utkast-nu-har-1.aspx

Du kan vinna en jättefin anteckningsbok.

2008-10-13 @ 06:28:44
URL: http://junitjejen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0