mormors skorpor


Jag bakade skorpor i går kväll (utan att provsmaka!)

Det är ett gammalt recept som jag fått av min mormor.





2 ägg
2 dl socker
80 gr smör eller margarin (smält)
6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Garnering: kanel och pärlsocker

Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt det smälta, avsvalnade matfettet och mjölet blandat med bakpulveret.
Baka ut degen i två längder ,ca 4 cm tjocka. Platta till dem.
Pensla på vatten på översidan och strö på kanel och pärlsocker.
Lägg längderna på smord plåt. Grädda i 200 grader, tills längderna blir gyllen bruna ( ca 15min i min ugn).
Skär dem i sneda bitar medan de ännu är varma och rosta dem lite lätt.

Super enkelt recept som går supersnabbt att göra. Har bakat dom mycket nu i sommar. Passar bra att ta med tex till stranden i stället för köptas kex och mycket godare. Fråga sambon vad jag skulle baka till honom och snickarhjälpen i morgon och då önskade han dessa.  Som ni ser på bilden så hade jag väldigt lite pärlsocker hemma;( Ser mest ut att vara smulor.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Vad gott det ser ut. Ibland kan jag bli galet sugen på min mammas skorpor. Mmm så goda med ett glas kall mjölk.

2008-09-22 @ 18:51:05
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: manda

Om du vill få gratis presentkort på butiker så som åhlens, hm , vero moda, stadium mfl. Bara genom att på ett enkelt sätt samla poäng. Isånnafall tycker jag att du ska klicka här och bli medlem:

http://www.gratissajt.se/?r=527



Hoppas du får en bra dag

2008-09-22 @ 19:14:33
Postat av: Jennie

Hm, varför bakade du om du inte skulle äta dom?! Haha, nu hänger jag inte riktigt med..!

2008-12-07 @ 23:25:15
URL: http://kalasgott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0