Leilas sega kladdkaka

Efter att jag skrivit om Leilas kladdkaka nu i flera dagar så känns det som jag "måste" skriva receptet här =)

Receptet kommer allstå från Leila Lindholms A piece of cake och heter Min sega kladdkaka

50 g   smör
½ dl   matolja
2  st   ägg
2  dl   strösocker
1  dl   farinsocker
2½dl  vetemjöl
4 msk kakao av god kvalite ( jag blandar oftas 2msk coop kakao med 2msk oboy, kvalite nja men gott)
2 tsk   bakpulver
1 tsk   vaniljsocker
1 nypa salt

Smör och ströbröd till formen
50 g  mörk kvalitechoklad 70% 


1. Satt ugnen på 150 grader

2. Smält smöret i en katrull och tillsätt matoljan

3. Vispa ägg, strösocker och farinsocker ljust och pösigt och rör ner det varma smöret

4. Blanda de torra ingrediensernaa och vänd ner dem i smeten

5. Fyll smeten i en smord och bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter, och stick i grovt brutna chokladbitar

6. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 30 min. Prova med en stick, den ska vara lite kladdig.


Vi gillar nötter här hemma så jag brukar grovhacka en näve hasselnötter och ha på innan jag gräddar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0